Domovská stránka » Zodpovedná firma » VÝMENA SKÚSENOSTÍ A KONTAKTOV JE V PODNIKANÍ I RIADENÍ KĽÚČOVÁ
Sponsored

Pri zakladaní firiem podnikateľky čelia strachu zo zlyhania, nedostatku peňazí, nemajú prístup k informáciám a finančnej podpore. Chýba im odvaha a takisto musia zosúladiť rodinný a pracovný život.

Ing. IVANA KONDÁŠOVÁ

riaditeľka Združenia podnikateliek a manažérok

Od roku 2001, pôvodne pod názvom Združenie žien v podnikaní, poskytuje Združenie podnikateliek a manažérok slovenským podnikateľkám a ženám na manažérskych pozíciách podporu, inšpiráciu, možnosti sebarozvoja, podporu prostredníctvom vzdelávacích a networkingových aktivít.

Našou spoluprácou s partnerskými združeniami v zahraničí pomáhame podnikateľkám prezentovať sa v zahraničí a nadviazať tam spoluprácu.

Ako prebieha pomoc podnikateľkám/manažérkam, ktoré sa stanú členkami vášho združenia?

Konkrétnu požiadavku konzultujeme v tomto čase najmä prostredníctvom e-mailu, prípadne telefonicky. Veľký dôraz kladieme na osobný rozvoj manažérok a podnikateliek, ktorý zvyšuje a zefektívňuje manažérske zručnosti a manažérske kompetencie potrebné pri riadení, rozhodovaní, ale aj pri zachovaní work-life balance, ktorý je v prípade žien podnikateliek a manažérok veľmi dôležitý.

Výmena skúseností, informácií, kontaktov, ale aj inšpirácií, mentoring, sú v podnikaní i v riadení kľúčové. Kvôli bližšiemu spoznaniu sa, prehĺbeniu spoluprác poskytujeme rôzne networkingové aktivity, ktoré sa počas pandémie utlmili.

Čo sú najčastejšie slabé miesta, s ktorými za vami ženy podnikateľky prichádzajú?

Pri zakladaní firiem podnikateľky čelia viacerým výzvam, ako je strach zo zlyhania, nedostatok financií, prístup k informáciám a možnej finančnej podpore, chýbajúca odvaha a podpora v rodine a v neposlednom rade musia vo svojom podnikaní zosúladiť rodinný a pracovný život. Tieto oblasti sú pre ženy ťažiskové a majú významný vplyv na ich rozhodnutie, či sa rozhodnú podnikať, alebo sa radšej zamestnajú. 

ČO PONÚKÁME NAŠIM ČLENKÁM? ZISTITE TU

Ako ovplyvnil pandemický stav vašu pomoc členkám združenia?

Pandémia prekvapila aj nás a spočiatku sme tiež hľadali vhodné cesty spoločnej komunikácie a spolupráce. Dovtedy plánované fyzické aktivity nemohli byť zrealizované, tým pádom aj činnosť nášho združenia bola čiastočne utlmená.

Postupne sme aj my „nabehli na online vlnu“ a zrealizovali sme viacero webinárov a online networkingové podujatie. Momentálne prehodnocujeme naše spolupráce so zahraničím a pripravované aktivity združenia tak, aby boli užitočné a efektívne pre podnikateľky a manažérky.

AKO SA ZMENIŤ Z MANAŽÉRKY NA LÍDERKU? ZISTITE TU

Čo by ste poradili ženám, ktoré sú na rodičovskej dovolenke a chcú začať podnikať?

Na začiatku žije podnikateľka podnikaním 24/7. Treba počítať so zvýšenými vstupnými nákladmi v závislosti od predmetu podnikania a s väčším časovým zaťažením. Odporúčame si dobre premyslieť nielen samotný nápad, ale aj si pripraviť marketingový a finančný plán podnikania. 

Rozbehnutie vlastného biznisu si často vyžaduje veľkú investíciu – či už peňazí, alebo času, ale aj trpezlivosť. Hlavne v začiatkoch podnikania vedia pomôcť aj sú potrebné rôzne rady a skúsenosti, ktoré môžu ponúknuť co-workingové centrá alebo združenia, kde sa stretávajú podnikateľky a podnikatelia a radia si navzájom. Podnikateľkám radi pomôžeme aj v našom združení. 

Next article
Domovská stránka » Zodpovedná firma » VÝMENA SKÚSENOSTÍ A KONTAKTOV JE V PODNIKANÍ I RIADENÍ KĽÚČOVÁ
Ženy v biznise

Vybrali sme niekoľko praktických tém, napísali články a spravili rozhovory s inšpiratívnymi ženami. Plány boli veľké, no aj do našich životov vstúpila pandémia. Samozrejme, neboli sme jediní a aj túto tému sme sa snažili reflektovať.

ALEXANDRA LETKO

zakladateľka
OZ Ženy podnikajte!

MARTINA VANC

redaktorka a odborná poradkyňa
OZ Ženy podnikajte!

Keď vznikala myšlienka iniciatívy Ženy podnikajte!, o pandémii sme nemali ani tušenie. Naším cieľom bolo pomôcť ženám, ktoré s podnikaním začínajú. Existovalo veľa podnikateľských portálov, ktoré však hovorili rečou čísel a paragrafov.

My sme chceli priniesť niečo zo života, spoľahlivé a praktické informácie z oblasti práva a biznisu, ale aj skúsenosti podnikateliek, aby bolo jasné, že úspešné podnikanie žien nie je iba nedosiahnuteľný cieľ, ale reálna a pomerne bežná možnosť.

Skúsenosti podnikateliek

Počas 1. vlny sme oslovili podnikateľky, aby nám povedali, ako sa obmedzenia podpísali na ich podnikaní. Bolo to neisté obdobie, keď nikto nevedel, ako dlho potrvá a aký bude rozsah obmedzení. Napriek tomu sme sa stretávali s tým, že sa ľudia snažili byť optimistickí a verili v skoré „uzdravenie ekonomiky“.

V priebehu času boli následky čoraz markantnejšie a ľudia začali rátať aj s dlhodobými komplikáciami.

Kultúra a pandémia

Počas 2. vlny, keď už štát poskytoval dotácie a pomoc podnikateľom, sa nám zdalo, že pomoc ľuďom pracujúcim v kultúre sa odsúva. Preto sme priniesli sériu článkovrozhovorov s ľuďmi z umeleckej a kultúrnej sféry.

Väčšina z nich žila buď z úspor, alebo sa museli preorientovať na iné povolania. Na prvý pohľad sa to javí ako banalita, ale ak je napríklad hudobník nútený pracovať manuálne, môže ľahko stratiť cit v rukách, ktorý nevyhnutne potrebuje na hru.

Nakoľko aj pomoc od štátu prichádzala postupne a pomaly, mnohí boli frustrovaní a nemali chuť vrátiť sa k svojmu pôvodnému povolaniu.

Skrytá tvár pandémie

Toto obdobie prinieslo okrem ekonomickej neistoty aj ďalší negatívny faktor. Ako združenie sme mali možnosť zúčastniť sa na niekoľkých online konferenciách zameraných na ženy a ich kariéru. Na väčšine sa objavoval problém domáceho násilia a núteného prerušenia kariéry.

PREČÍTAJTE SI PRÍBEHY ÚSPEŠNÝCH SLOVENSKÝCH PODNIKATELIEK TU

Preventívne opatrenia z pohľadu práva

Ak by znova nastala situácia, ktorá by mala negatívny vplyv na podnikanie, máme preventívnu „záchranu“ v podobe nového zákona č. 215/2021 Z. z. o poskytovaní podpory zamestnávateľovi v čase režimu skrátenej práce, tzv. kurzarbeit.

Podpora sa zamestnávateľovi poskytne na náhradu mzdy zamestnanca za každú hodinu prekážky v práci na strane zamestnávateľa v sume 60 % hodinového zárobku zamestnanca. Zákon stanovuje aj maximálnu výšku podpory.

Zamestnávateľ je povinný zachovať pracovné miesto, na ktoré sa mu poskytne podpora, minimálne 2 mesiace po skončení mesiaca, za ktorý mu podpora bola poskytnutá. Túto povinnosť nemá, ak sa pracovný pomer skončí zo strany zamestnanca.

Podnikateľkám na Slovensku želáme veľa síl, nie je ľahké vykonávať niekoľko životných úloh a ešte pritom myslieť aj na svoje sny, ale nezabúdajme na ne, pretože v ťažkých časoch môžu byť zdrojom nádeje.

Next article