Domovská stránka » NOVÁ STRATEGICKÁ ÚLOHA HR
Sprievodca biznisom

NOVÁ STRATEGICKÁ ÚLOHA HR

Foto: Adobe Stock

JANKA CHUDLÍKOVÁ

Lektorka osobního a profesního rozvoje, mentorka, koučka

Nech je súčasná situácia vplyvom covidovej krízy akokoľvek ťažká, v jednom nám prináša dlhodobú výhodu. Núti nás dobrovoľne či nedobrovoľne zmeniť paradigmu pohľadu na prácu. Táto zmena nás tak či onak vplyvom vývoja technológií a umelej inteligencie čaká. 

Dnes viac ako inokedy hrajú ľudské zdroje (rozumej ľudské vzťahy) strategickú úlohu. Majitelia aj manažéri firiem sa budú musieť posunúť k niečomu, čomu hovorím „hodnotový leadership“. Teda aktívny prístup k ľuďom nie ako ku „zdrojom“, ale ako k ľuďom – k ich hodnotám, prianiam, túžbam, obavám aj osobným potrebám.

Končí obdobie, kedy sa meral čas strávený na pracovisku. V službách a vo výrobe sú stále profesie, kde je zatiaľ fyzická prítomnosť na pracovisku nutná. Avšak mnohé činnosti aj z týchto oblastí budú raz prevedené do virtuálneho priestoru, v ktorom vládne digitalizácia a umelá inteligencia. Nepáči sa vám táto predstava? Aj tak sa to zrejme stane – stačí sledovať trendy a predpovede vedcov z celého sveta. Tempo digitalizácie a využitia nielen úzkej, ale aj všeobecnej umelej inteligencie sa tak zrýchľuje, že to bude na úrovni myslenia obyčajného človeka ťažké pochopiť. Na štandardné procesy v období pred covidovou krízou budeme musieť zabudnúť. Dokonca sa domnievam, že nenastane ani nový normál, pretože aj ten bude podliehať neustálej zmene.

Sú to predovšetkým ľudia v HR, kto by tieto prudké zmeny mal nielen akceptovať, ale aj pretaviť do ľudského prístupu a správnych procesov.

Kde je teda dnešná strategická úloha HR?

Z pozície zamestnávateľa musí HR podporiť nový štýl vedenia ľudí, založený na poskytnutí väčšej flexibility a dôvery zamestnancom a zároveň na jasnom stanovení mantinelov pre zodpovednosť, sebariadenie a zdravú firemnú kultúru. Hybridná práca prináša väčšiu motiváciu ľudí, komunikáciu bez hraníc, rýchlejšie rozhodovanie, úsporu operačných nákladov, prínosy pre životné prostredie. Práve preto je nutné zmeniť technologické štandardy, komunikáciu aj kultúru spoločnosti.

Z pozície zamestnanca musí HR reálne prepojiť hodnoty zamestnancov s hodnotami firmy. Je nutné nastaviť nový spôsob vzdelávania v oblasti tvrdých aj mäkkých zručností. Podľa prieskumu spoločnosti Microsoft si 3 zo 4 zamestnancov želajú, aby hybridná práca trvala naďalej. Dochádza však aj k tzv. pracovnému paradoxu, keď zamestnanci túžia po väčšej flexibilite a práci na diaľku, ale zároveň im chýba osobný kontakt s kolegami. Novou výzvou pre HR bude v tom všetkom nájsť zdravú rovnováhu.

Držím nám všetkým palce. Využime túto zvláštnu dobu pre svoj osobný rast a potrebné zmeny.

Ďalší článok
Domovská stránka » NOVÁ STRATEGICKÁ ÚLOHA HR
Sprievodca biznisom

FRANŠÍZY NA HORŠIE ČASY

Franšízové podnikanie prináša príležitosť vo všetkých časoch, a to aj tým, ktorí o podnikaní zatiaľ len uvažujú, prípadne hľadajú podnikateľský nápad, ktorý by pomohli na našom území rozvíjať. Pravdou však je, že každá kríza so sebou spolu s príležitosťami prináša aj zvyšujúci sa záujem o franšízové podnikanie.

LENKA NOVÁKOVÁ

expertka na franšízing portálu Franchising.sk

„Dá sa povedať, že to má veľkú logiku. V neistých dobách plných turbulentných zmien sa podniká jednoduchšie, možno aj pohodlnejšie, so skúseným partnerom po boku. A túto úlohu plní práve franšízor, poskytovateľ licencie.“

Práve v tom je pridaná hodnota tohto spôsobu podnikania. Majiteľ osvedčeného franšízového konceptu totiž dáva do stávky vlastné podnikateľské skúsenosti, ktoré pri jeho budovaní a rozvoji získal. Tie sa potom snaží odovzdávať vo forme know-how svojim franšízantom, ktorí sa tak vo svojom podnikaní môžu vyhnúť chybám, ktoré podnikatelia na svojej ceste robia. Dôvod je prozaický – množstvo takýchto chýb totiž už franšízor urobil za nich.

Široký výber šancí na úspech

Ak uvažujete o podnikaní pod zavedenou značkou ako franšízanti, je v prvej fáze dôležité vybrať si tú správnu značku, tú, ktorá bude vyhovovať vášmu naturelu, uplatníte pri nej svoje skúsenosti, prípadne si splníte sen o podnikaní v úplne inej branži, než v ktorej ste pôsobili. Na veľa z nás majú pri uvažovaní o vlastnom podnikaní vplyv naše záujmy a koníčky.

Aj keď je nemysliteľné podnikať, keď nás to neteší, naše súkromné záľuby by nemali zatieniť ostatné kritériá na výber vhodného podnikania. „Využite svoje záujmy, ale pozrite sa na ne z obchodného hľadiska. Zamyslite sa, či po vašich službách alebo tovare existuje dopyt. Inak povedané, či vašu vášeň zdieľajú aj potenciálni zákazníci, ktorí majú byť zdrojom príjmov firmy,“ odporúča Nováková.

Porovnanie

Najlepším spôsobom, ako sa zorientovať vo franšízových ponukách, je ich zbežné porovnanie. Čomu venovať pozornosť okrem záležitostí súvisiacich s finančnými nákladmi? „Po prvé zistite, aké požiadavky sú kladené na uchádzačov o licenciu. Venujte pozornosť informáciám o tom, ako dlho daná sieť pôsobí na trhu, koľko má vlastných a franšízových pobočiek, akú podporu ponúka,“ hovorí Lenka Nováková s tým, že je dobré nájsť čo najviac rozdielov a rozhodnúť sa, ktoré pravidlá vám najviac vyhovujú a ktoré budete pripravený akceptovať.

Poslednou, ale pravdepodobne najdôležitejšou etapou výberu franšízového systému je dôkladná analýza dokumentov, ktoré vám budú poskytovateľom licencie predložené. Môže sa stať, že v nich nájdete informácie, ktoré doteraz unikali vašej pozornosti. Spolu s vlastným biznis plánom by ste tak mali získať komplexný prehľad o podmienkach spolupráce pred podpisom akejkoľvek franšízovej zmluvy.

Ďalší článok