Domovská stránka » AKO MAŤ FIRMU V LEPŠEJ KONDÍCII
Sprievodca biznisom

AKO MAŤ FIRMU V LEPŠEJ KONDÍCII

Foto: Adobe Stock

ING. SIMONA MYSLIKOVJANOVÁ, PHD., MBA, MBE

Finalistka soutěže Manažer roku 2020 a umístění v TOP 36 výjimečných manažerů ČR

Každá firma má svoj potenciál a záleží len na vás, do akej miery tento potenciál využijete. Na prvý pohľad ničnehovoriaca a otrepaná fráza má reálne základy, na ktoré možno poukázať a aj v tejto rovine so svojím biznisom pracovať.

Hoci nás pandémia COVID-19 nemilo prekvapila, musíme sa všetci s touto situáciou vyrovnať. Neplytvajte časom a prestaňte čakať, kým to prejde. Odporúčam všetkým: Pracujte s tým tak, ako by to už nikdy nemalo odísť. Naučme sa tvoriť nové situácie, nové bezpečné cesty. Využime čas na vzdelávanie. Rozvoj zamestnancov nemajú byť iba vykázané čísla v účtovníctve, ale zhodnotená investícia, s ktorou môžeme počítať a stavať na nej efektívnejšie napĺňanie cieľov firmy. A preto treba, aby zamestnanci poznali zmysel tréningových plánov, školení a celej stratégie.

Ak máte stratégiu ako konkurenti, žiadnu stratégiu nemáte. Ak je vaša stratégia odlišná, ale ľahko napodobiteľná, máte slabú stratégiu. Ak máte stratégiu odlišnú, jedinečnú a ťažko napodobiteľnú, máte stratégiu silnú a trvalú.

Ľudia sú rozhodujúcim faktorom úspechu. Ľudia sú najväčším pokladom podniku. Musíme sa však s týmto pokladom naučiť zaobchádzať.

Každý má talent. 

Každý z nás je nositeľom špecifických talentov a schopností. Niektoré vlastnosti máme vrodené, ďalšie získavame. Samotné nadanie však zďaleka nestačí, ak do jeho rozvoja neinvestujeme dostatok času a energie.

Zladenie talentu s úlohami prináša konkurenčnú výhodu. Každý jedinec v spoločnosti tak môže čo najlepšie využiť svoj talent, nech už je akýkoľvek.

Talent Management sa môže stať globálnou filozofiou, ktorá je kľúčovou súčasťou podpory každého z prvkov obchodnej stratégie spoločnosti. Talent Management umožňuje manažérom spoločnosti angažovať a motivovať zamestnancov v celej organizácii.

Talent Management je neustály proces, ktorý zahŕňa prilákanie a udržanie vysoko kvalitných zamestnancov, rozvoj ich schopností a neustálu motiváciu na zlepšovanie ich výkonu.

Talent Management prirodzene zahŕňa mnoho zodpovedností HR. Nestačí však očakávať, že práve vďaka tomu, že máte personálne oddelenie, riadite talent. Aby ste dosiahli optimálne výsledky, musíte mať zavedenú stratégiu riadenia talentov, navrhnutú práve pre vašu spoločnosť.

Na spomenutý účel vytvorila Ing. Simona Myslikovjanová, PhD., MBA, MBE unikátnu metódu Performance Journey®, cieľom ktorej je definovať jednotlivé zložky firmy a hľadať spôsoby nových zlepšení a inovácií. Dôraz sa pritom kladie na dve oblasti – „Working Capital Management“ a „Human Capital Management“.

Cieľom tejto metódy nie je bezhlavo riadiť váš biznis podľa tabuliek, ale implementovať vyskúšané postupy do vašej praxe.

Ďalší článok
Domovská stránka » AKO MAŤ FIRMU V LEPŠEJ KONDÍCII
Sprievodca biznisom

FRANŠÍZY NA HORŠIE ČASY

Franšízové podnikanie prináša príležitosť vo všetkých časoch, a to aj tým, ktorí o podnikaní zatiaľ len uvažujú, prípadne hľadajú podnikateľský nápad, ktorý by pomohli na našom území rozvíjať. Pravdou však je, že každá kríza so sebou spolu s príležitosťami prináša aj zvyšujúci sa záujem o franšízové podnikanie.

LENKA NOVÁKOVÁ

expertka na franšízing portálu Franchising.sk

„Dá sa povedať, že to má veľkú logiku. V neistých dobách plných turbulentných zmien sa podniká jednoduchšie, možno aj pohodlnejšie, so skúseným partnerom po boku. A túto úlohu plní práve franšízor, poskytovateľ licencie.“

Práve v tom je pridaná hodnota tohto spôsobu podnikania. Majiteľ osvedčeného franšízového konceptu totiž dáva do stávky vlastné podnikateľské skúsenosti, ktoré pri jeho budovaní a rozvoji získal. Tie sa potom snaží odovzdávať vo forme know-how svojim franšízantom, ktorí sa tak vo svojom podnikaní môžu vyhnúť chybám, ktoré podnikatelia na svojej ceste robia. Dôvod je prozaický – množstvo takýchto chýb totiž už franšízor urobil za nich.

Široký výber šancí na úspech

Ak uvažujete o podnikaní pod zavedenou značkou ako franšízanti, je v prvej fáze dôležité vybrať si tú správnu značku, tú, ktorá bude vyhovovať vášmu naturelu, uplatníte pri nej svoje skúsenosti, prípadne si splníte sen o podnikaní v úplne inej branži, než v ktorej ste pôsobili. Na veľa z nás majú pri uvažovaní o vlastnom podnikaní vplyv naše záujmy a koníčky.

Aj keď je nemysliteľné podnikať, keď nás to neteší, naše súkromné záľuby by nemali zatieniť ostatné kritériá na výber vhodného podnikania. „Využite svoje záujmy, ale pozrite sa na ne z obchodného hľadiska. Zamyslite sa, či po vašich službách alebo tovare existuje dopyt. Inak povedané, či vašu vášeň zdieľajú aj potenciálni zákazníci, ktorí majú byť zdrojom príjmov firmy,“ odporúča Nováková.

Porovnanie

Najlepším spôsobom, ako sa zorientovať vo franšízových ponukách, je ich zbežné porovnanie. Čomu venovať pozornosť okrem záležitostí súvisiacich s finančnými nákladmi? „Po prvé zistite, aké požiadavky sú kladené na uchádzačov o licenciu. Venujte pozornosť informáciám o tom, ako dlho daná sieť pôsobí na trhu, koľko má vlastných a franšízových pobočiek, akú podporu ponúka,“ hovorí Lenka Nováková s tým, že je dobré nájsť čo najviac rozdielov a rozhodnúť sa, ktoré pravidlá vám najviac vyhovujú a ktoré budete pripravený akceptovať.

Poslednou, ale pravdepodobne najdôležitejšou etapou výberu franšízového systému je dôkladná analýza dokumentov, ktoré vám budú poskytovateľom licencie predložené. Môže sa stať, že v nich nájdete informácie, ktoré doteraz unikali vašej pozornosti. Spolu s vlastným biznis plánom by ste tak mali získať komplexný prehľad o podmienkach spolupráce pred podpisom akejkoľvek franšízovej zmluvy.

Ďalší článok