Domovská stránka » Strategické HR » NOVÁ STRATEGICKÁ ÚLOHA HR
Podnikanie

NOVÁ STRATEGICKÁ ÚLOHA HR

Foto: Adobe Stock

JANKA CHUDLÍKOVÁ

Lektorka osobního a profesního rozvoje, mentorka, koučka

Nech je súčasná situácia vplyvom covidovej krízy akokoľvek ťažká, v jednom nám prináša dlhodobú výhodu. Núti nás dobrovoľne či nedobrovoľne zmeniť paradigmu pohľadu na prácu. Táto zmena nás tak či onak vplyvom vývoja technológií a umelej inteligencie čaká. 

Dnes viac ako inokedy hrajú ľudské zdroje (rozumej ľudské vzťahy) strategickú úlohu. Majitelia aj manažéri firiem sa budú musieť posunúť k niečomu, čomu hovorím „hodnotový leadership“. Teda aktívny prístup k ľuďom nie ako ku „zdrojom“, ale ako k ľuďom – k ich hodnotám, prianiam, túžbam, obavám aj osobným potrebám.

Končí obdobie, kedy sa meral čas strávený na pracovisku. V službách a vo výrobe sú stále profesie, kde je zatiaľ fyzická prítomnosť na pracovisku nutná. Avšak mnohé činnosti aj z týchto oblastí budú raz prevedené do virtuálneho priestoru, v ktorom vládne digitalizácia a umelá inteligencia. Nepáči sa vám táto predstava? Aj tak sa to zrejme stane – stačí sledovať trendy a predpovede vedcov z celého sveta. Tempo digitalizácie a využitia nielen úzkej, ale aj všeobecnej umelej inteligencie sa tak zrýchľuje, že to bude na úrovni myslenia obyčajného človeka ťažké pochopiť. Na štandardné procesy v období pred covidovou krízou budeme musieť zabudnúť. Dokonca sa domnievam, že nenastane ani nový normál, pretože aj ten bude podliehať neustálej zmene.

Sú to predovšetkým ľudia v HR, kto by tieto prudké zmeny mal nielen akceptovať, ale aj pretaviť do ľudského prístupu a správnych procesov.

Kde je teda dnešná strategická úloha HR?

Z pozície zamestnávateľa musí HR podporiť nový štýl vedenia ľudí, založený na poskytnutí väčšej flexibility a dôvery zamestnancom a zároveň na jasnom stanovení mantinelov pre zodpovednosť, sebariadenie a zdravú firemnú kultúru. Hybridná práca prináša väčšiu motiváciu ľudí, komunikáciu bez hraníc, rýchlejšie rozhodovanie, úsporu operačných nákladov, prínosy pre životné prostredie. Práve preto je nutné zmeniť technologické štandardy, komunikáciu aj kultúru spoločnosti.

Z pozície zamestnanca musí HR reálne prepojiť hodnoty zamestnancov s hodnotami firmy. Je nutné nastaviť nový spôsob vzdelávania v oblasti tvrdých aj mäkkých zručností. Podľa prieskumu spoločnosti Microsoft si 3 zo 4 zamestnancov želajú, aby hybridná práca trvala naďalej. Dochádza však aj k tzv. pracovnému paradoxu, keď zamestnanci túžia po väčšej flexibilite a práci na diaľku, ale zároveň im chýba osobný kontakt s kolegami. Novou výzvou pre HR bude v tom všetkom nájsť zdravú rovnováhu.

Držím nám všetkým palce. Využime túto zvláštnu dobu pre svoj osobný rast a potrebné zmeny.

Ďalší článok
Domovská stránka » Strategické HR » NOVÁ STRATEGICKÁ ÚLOHA HR
Podnikanie

PREČO BEZ PRAXE NIE SÚ KOLÁČE?

Matúš Toráč je študentom ŠKODA AUTO Vysokej školy a rozhodol sa nám dnes prezradiť, čo sa mu na štúdiu najviac páči, aké benefity mu škola prináša a prečo je podľa neho dôležitá nielen teória, ale najmä získanie praxe.

Prečo si si na štúdium vybral práve ŠKODA AUTO Vysokú školu? Zvažoval si aj iné alternatívy?

Už na strednej škole som vedel, že chcem študovať manažment. Konkrétne ma lákal najmä automobilový priemysel, takže keď mi otec povedal o ŠKODA AUTO Vysoké škole, rovno sme šli na ich deň otvorených dverí. Práve tam ma oslovil program Logistika a manažment kvality, ktorý nakoniec aj študujem. Dokonca v anglickom jazyku, takže slovná zásoba sa mi obohatí presne o tie slovíčka, ktoré môj odbor vyžaduje.

Zvažoval som ešte jednu výšku na Slovensku, no len ako zálohu. Našťastie, všetko vyšlo tak, ako som chcel a ja mohol nastúpiť na bakalársky stupeň do Čiech.

Prečo si sa rozhodol študovať duálny program Study & Work?

Keď som na túto školu nastúpil, program Study & Work sa ešte len rozbiehal. Umožňuje mi pracovať priamo pre ŠKODA AUTO a.s., a to na pozícii, ktorú študujem. Za prácu som normálne platený, vychádza to na približne 14 000 českých korún mesačne. Dokonca ešte od firmy dostávam štipendium vo výške 5 000 korún.

Veľa ľudí si myslí, že sme primárne technická škola, no mýlia sa.

Tento program však nie je o peniazoch. Keď sa ma na pohovore pýtali, prečo sa ho chcem zúčastniť, vedel som, že mi poskytne potrebnú prax a skúsenosti do života. Po výške tak budem konkurencieschopnejší na trhu práce a nebudem mať za sebou len teóriu.

V čom vidíš najväčšie výhody štúdia na tejto škole?

No najväčšou výhodou určite je, že nás učia ľudia z praxe. Takže sa vždy dozvieme aktuálne trendy a informácie, prípadne nám je vždy teória vysvetlená aj na reálnych príkladoch.

Skvelý je aj Erasmus program, ktorý umožňuje štúdium v zahraničí. Ja by som ho rád využil v rámci povinnej praxe. V piatom semestri musí totiž každý študent absolvovať povinnú polročnú prax a práve Erasmus ju ponúka aj v zahraničí.

Keď sa už bavíme o zahraničí, tak ŠKODA AUTO Vysoká škola má tiež v ponuke aj takzvaný Double degree program. Každý tak môže pol roka študovať na vybranej zahraničnej škole a získať z nej aj titul. Stačí len 6 mesiacov a môžem mať o pár písmen pred menom viac!

Čerešničkou na torte je aj operatívny lízing pre študentov a ich rodiny. Za zvýhodnené ceny si tak môžem ja alebo niekto z rodiny vybrať pokojne aj SUPERB.

Máš pocit, že by na škole študovalo viac chalanov ako báb?

Vôbec nie! Povedal by som, že je nás tu približne rovnako. Veľa ľudí si myslí, že sme primárne technická škola, no mýlia sa. Jasné, máme aj predmety ako Priemyselný manažment alebo Manažérska informatika, no učíme sa tu aj o všeobecnom manažmente obchodu, finančnom riadení, marketingu a HR. Každý si tu nájde niečo pre seba, a to bez ohľadu na pohlavie.

Akým smerom by si sa chcel po doštudovaní uberať?

Aj keď študujem spomínanú Logistiku a manažment kvality, absolvoval som už aj seminár marketingu, ktorý ma dosť oslovil. Zvažujem preto, že by som na druhý stupeň prešiel práve na program Medzinárodný marketing. Vôbec nevadí, že môj bakalársky stupeň mal iné zameranie. V rámci ŠKODA AUTO Vysoké školy je možné svoje zameranie jednoducho zmeniť.

Matúš Toráč (21 rokov)
študent ŠKODA AUTO Vysoká škola

Ďalší článok