Domovská stránka » Zodpovednosť a udržateľnosť » TOP 7 UDRŽATEĽNÝCH RIEŠENÍ V METRO
Zodpovednosť a udržateľnosť

TOP 7 UDRŽATEĽNÝCH RIEŠENÍ V METRO

V spolupráci so spoločnosťou METRO
V spolupráci so spoločnosťou METRO

METRO začína od seba

Z pohľadu spoločnosti METRO sa dá filozofia Zero Waste uplatňovať všade, kde odpad akýmkoľvek spôsobom vzniká, a teda aj vo veľkej korporácii. A čím väčšia spoločnosť, tým väčšie možnosti a pozitívny dopad za ňou stoja. Samozrejme, o to komplexnejší je aj proces zmeny, ale to k tomu patrí. 

Skôr ako konkurenčnú výhodu to vníma ako nastavenie mysle a službu spoločnosti. METRO sa najmä snaží ísť príkladom, či už ide o projekt Kancel bez koša, alebo EKO sortiment, čapovanú drogériu a lokálnych dodávateľov. Okrem toho poskytuje aj poradenstvo pre prevádzky, ktoré sa chcú vydať týmto smerom, momentálne tiež začína s poskytovaním samotných staničiek na čapovanú drogériu do prevádzok.

Čapovaná drogéria

Čapovanú drogériu ponúka spoločnosť METRO v štyroch svojich predajniach. Momentálne pracuje na tom, aby sa pridali aj zvyšné dve prevádzky. Okrem toho túto službu ponúka aj svojim zákazníkom z radov obchodníkov. „Cieľom je dať možnosť bezobalového predaja ľuďom po celom Slovensku, a to aj na miestach, kde bezobalové predajne neexistujú,“ vysvetľuje Anežka Kováliková, ambasádorka Zero Waste v Metro SR, zastrešujúca predaj jednorazových výrobkov a drogérie. Stojan s čapovanou drogériou je možné umiestniť aj do obchodu, ktorý predáva balené výrobky, teda nefunguje na princípe bezobalového predaja, ale chcel by si to vyskúšať. Kanister s drogériou dovezie do predajne Metro. „Akonáhle je prázdny, pri najbližšom závoze ho vyzdvihneme a po zozbieraní od viacerých zákazníkov doručíme späť dodávateľovi, ktorý kanistre vyčistí a opätovne naplní,“ vysvetľuje Anežka Kováliková.

EKO alternatívy jednorazového sortimentu

Do METRO sortimentu boli zaradené stovky artiklov z alternatívnych materiálov, ktoré sú kompostovateľné. Takéto výrobky patria u jednorazových výrobkov k tým najekologickejším variantom. Spoločnosť odmieta zaradiť do sortimentu akékoľvek „naoko eko“ alternatívy, ako napríklad oxodegradovateľné plasty, ktoré predstavujú pre životné prostredie ešte väčšiu záťaž a riziko ako samotné plasty. Oxodegradovateľné plasty sa totiž rozložia na mikroskopické čiastočky. Síce ich nevidíme, ale stále sú to plasty. Ostávajú v prírode a tieto mikročastice sa potom dostávajú do tiel živočíchov a ľudí. Kompostovateľné materiály sa pri správnom vyhodení do bioodpadu premenia na kompost. „Preto sa intenzívne venujeme aj edukácii zamestnancov a neustálemu dopĺňaniu informácii k tejto problematike, situácia na trhu sa totiž veľmi rýchlo mení,“ dodáva Kováliková.“

Potravinová pyramída a spolupráca s Potravinovou bankou Slovenska

V rámci znižovania tvorby potravinového odpadu pracuje spoločnosť METRO s potravinovou pyramídou nakladania s potravinovými prebytkami. V prvom kroku optimalizujú procesy tak, aby vznikalo potravinových prebytkov čo najmenej. Pokiaľ vzniknú, venujú ich Potravinovej banke Slovenska. Ak náhodou potravinové prebytky nie sú vhodné na darovanie Potravinovej banke, snažia sa nájsť subjekty, ktoré ich využijú, či už na skrmovanie pre zvieratá, alebo ich energeticky zhodnotia.

Lokálnosť a znižovanie uhlíkovej stopy

Okrem už spomínanej udržateľnej kancelárie v Ivanke, ponuky čapovanej drogérie a EKO sortimentu, sa METRO zameriava aj na zníženie uhlíkovej stopy. Lokálnym dodávateľom sa preto snaží venovať špeciálny priestor a podporovať ich. Okrem bežného sortimentu potravinových výrobkov, kde s lokálnymi dodávateľmi spolupracuje dlhodobo, spoločnosť minulý rok rozširovala spoluprácu aj o kozmetické ekologické produkty. Predpokladá sa preto, že v tomto smere sa bude aj naďalej snažiť o rozšírenie spolupráce.

Kniha Do poslednej omrvinky

Výborné ohlasy mala prvá slovenská zero waste kuchárka s názvom „Do poslednej omrvinky“. Podieľala sa na něj blogerka Lucia Grigová a šéfkuchár METRO Vojto Artz. Bola pokrstená symbolicky v deň slávnostného podpisu Memoranda o neplytvaní.

Spolupráca s festivalmi

V rámci METRO Udržateľnosť spoločnosť zrealizovala hneď niekoľko úspešných spoluprác. Začalo to podporou Food Festu v Trenčianskych Tepliciach, kde spoločnosť poskytla prostredníctvom svojej nadácie kompostovateľný jednorazový riad pre celé podujatie už v roku 2018. Momentálne má za sebou už druhý ročník, kde nechýbala ani podpora spoločnosti METRO. Ako výnimočnú vníma spoločnosť aj tohtoročnú spoluprácu s festivalom Pohoda. Tu sa vďaka priamemu rozvozu do gastro stánkov podarilo ušetriť až 1 tonu CO2.

METRO malo okrem rozvozu a ponuky ekologických jednorazových riadov na festivale zastúpenie aj prostredníctvom vlastného programu v stane METRO Udržateľnosť. Pre návštevníkov pripravili diskusie o triedení a neplytvaní, workshop pre deti v spolupráci s Inštitútom cirkulárnej ekonomiky či akčné zero waste kvízy. Zaujímavosťou bola aj instagramová súťaž s ekologickým riadom a edukačná aplikácia Waste Impact.

Memorandum o neplytvaní

Maximálne využívanie potravín, znižovanie odpadu a ešte väčšia zodpovednosť voči zákazníkom. To je obsahom memoranda, ktoré 12. decembra 2018 slávnostne podpísali veľkoobchod METRO, Slovenský zväz kuchárov a cukrárov (SZKC) a ku ktorému sa do 12. decembra tohto roku môžu prihlásiť ďalší podporovatelia rešpektujúci filozofiu zero waste. Odborným garantom memoranda je Inštitút cirkulárnej ekonomiky (INCIEN). Memorandum sa snaží upozorniť na to, ako ľudia zaobchádzajú s potravinami.

Vytýčilo preto päť základných
princípov, ktoré sú pri
zmene dôležité. Je to
jednak rešpektovanie
človeka a jeho zdravia, využívanie kvalitných potravín od lokálnych výrobcov, šírenie potravinovej solidarity, rozumné zaobchádzanie s potravinami vrátane recyklácie a kompostovania. Súčasťou memoranda je aj záväzok, že sa k nemu počas roka pripojí minimálne 100 podporovateľov nielen z radov HORECA profesionálov.

Záväzok sa podarilo splniť, čo predstavuje pre spoločnosť pozitívny impulz do všetkých nadchádzajúcich aktivít v tejto oblasti.

Next article
Domovská stránka » Zodpovednosť a udržateľnosť » TOP 7 UDRŽATEĽNÝCH RIEŠENÍ V METRO
Zodpovednosť a udržateľnosť

ZODPOVEDNOSŤ FIRIEM: AJ JEDINCI MÔŽU POMÁHAŤ

V decembri minulého roka spustila spoločnosť BILLA nový CSR projekt zameraný na pomoc rodinám v núdzi. Keďže BILLA je primárne orientovaná na predaj potravín, snažila sa prepojiť tento fakt so zameraním podpory. 

Preto vznikol projekt CHLEBODARCA, ktorým pomocou nákupu chleba zákazníci pomáhajú rodinám v neľahkej životnej situácii. 

Ako projekt funguje

Mechanika je jednoduchá, stačí si kúpiť chlieb a 1 cent z neho ide na pomoc tým, ktorí sú na ňu odkázaní. Rodiny do projektu vyberá Nadácia Pontis a pomoc je šitá na mieru – materiálna, finančná i potravinová. Projekt podporuje aj Slovenský zväz pekárov, cukrárov a cestovinárov, ktorý rodinám zabezpečuje pravidelný prísun pekárenských výrobkov.

CHLEBODARCA vo svojom úvodnom ročníku pomohol siedmim rodinám, príjemcovia pomoci doposiaľ dostali novú strechu nad hlavou, prívod pitnej vody, podporu počas štúdia, rehabilitácie či bezbariérovú kúpeľňu. Okrem hmotnej pomoci ponúka spoločnosť rodinám aj úprimný ľudský záujem.

Projektom žijú všetci kolegovia, pre nás pomoc nekončí odovzdaním financií či daru, rodiny navštevujeme, sledujeme ich životné zmeny a tešíme sa spolu s nimi z progresu životnej situácie, ktorý ako rodina dosiahli,“ opisuje Jana Gregorovičová z o. z. BILLA ľuďom.

Poďakovaním zákazníkom a zároveň povzbudením do ďalšej pomoci je aj pekný televízny spot, ktorý pomocou príbehov ukazuje silu ľudskej spolupatričnosti. Novinkou druhého ročníka projektu CHLEBODARCA je, že BILLA zdvojnásobí počet podporených rodín a ponúka aj možnosť zapojenia verejnosti. „Chceme dať našim zákazníkom možnosť, aby aj oni sami odporučili projekt rodine, o ktorej vedia, že potrebuje pomoc. Či už trpí dlhodobo núdzou, alebo sa jej akútne niečo prihodilo. Preto sme spolu s Nadáciou Pontis pripravili online prihlasovací formulár, ktorý rodiny môžu vyplniť a dostanú sa tak do výberu,“ dopĺňa J. Gregorovičová. Formulár bude pripravený a spustený od januára na stránkach projektu.

Spoločnosť BILLA sa venuje aj iným projektom spoločenskej zodpovednosti, už 15 rokov aktívne spolupracuje s Úniou nevidiacich a slabozrakých Slovenska. Projekt Zdravé oči už v škôlke je zameraný na prevenciu očných ochorení u detí pomocou bezdotykových meraní zrakových parametrov.

Za tri ročníky tohto projektu odborníci skontrolovali zrak už vyše 45 000 škôlkarom. Merania odhalili istú formu zrakovej poruchy až u 15 % detí, ktorým bolo následne odporúčané detailnejšie vyšetrenie u oftalmológa. Štvrtý ročník projektu, ktorý aktuálne prebieha,  prináša do materských škôl nový pridaný rozmer v podobe edukatívnych hračiek,“ hovorí Jana Gregorovičová. 

Unikátnym článkom podpory komunity nevidiacich je služba Nákupný asistent, ktorá je realizovaná v spolupráci s Nadáciou Pontis a umožňuje ľuďom so zrakových hendikepom prirodzenejšiu a istejšiu orientáciu v predajniach. Súčasťou asistencie je aj náučné video, vďaka ktorému zvládne asistovať pri nákupoch aj bežný zákazník. Ľuďom so zrakovým hendikepom pomáha aj finančná zbierka Štvornohé oči, pokladnice v tvare vodiaceho psa sú aktuálne umiestnené až v 64 prevádzkach obchodného reťazca BILLA.

Next article