Domovská stránka » Buďme zodpovední » SLOVÁCI VO VLAKOCH CHRÁNIA PLANETU
Zodpovednosť a udržateľnosť

SLOVÁCI VO VLAKOCH CHRÁNIA PLANETU

V spolupráci so spoločnosťou ŽSSK
V spolupráci so spoločnosťou ŽSSK

Vízia 2030 je koncept Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), ktorý predstavila odbornej verejnosti túto jeseň. Národný dopravca v ňom prezentuje trvalú udržateľnosť mobility v krajine. Chce odbremeniť planétu o ďalšie stovky tisíc ton škodlivých emisií.

Podľa Európskej environmentálnej agentúry je produkcia skleníkového plynu CO₂ na jedného človeka pri ceste vlakom 36,80 g/km jazdy. Pri preprave priemerne zaťaženým autom vyprodukuje jeden človek 126,40 g/km a v prípade lietadla takmer šesťnásobok – 244,09 g/km CO₂. Vďaka cestovaniu vlakmi ZSSK sa tak v roku 2018 podarilo ušetriť neuveriteľných 690 000 ton CO₂! Je to množstvo, ktoré absorbuje zeleň v národnom parku Veľká Fatra za 365 dní. 

ZSSK vypraví každý deň viac ako 1 500 vlakov po takmer 3 000 km tratí. Priemerné meškanie v roku 2018 predstavovalo v cieli 1,7 minúty a 88 % vlakov tam prišlo načas. 

ZSSK chce, aby sa vlaky rozvíjali ešte rýchlejšie. Preto modernizuje svoje vozidlá historicky rekordným tempom a vyzýva politikov na urýchlenú rekonštrukciu zastaralej železničnej infraštruktúry. Tá je totiž zodpovedná za väčšinu slovenských meškaní.

Pomalé trate, jednokoľajky a „úzke hrdlá“ podľa prepočtu odborníkov zvyšujú potrebný počet nasadených vlakov o 20 – 30 %. Keby boli zrekonštruované, nebol by na prepravu až 100 miliónov cestujúcich potrebný, oproti dnešnému stavu, ani jeden vlak navyše! Bratislave by napríklad pomohlo zokruhovanie koľají a stanica Filiálka, Košiciam zdvojkoľajnenie trate Kysak – Prešov, južnej trase Bratislava – Zvolen – Košice elektrifikácia. Veľkým posunom vpred by bolo vybudovanie prepojenia Nitry a Trnovca nad Váhom, ktoré by skrátilo čas jazdy z tohto krajského do hlavného mesta o polovicu.

Popularita osobnej železničnej dopravy sa na Slovensku za ostatné roky zvyšuje. Kým v roku 2014 sa vlakmi prepravilo len 44 miliónov, v roku 2016 to bolo 65 miliónov a v roku 2018 až 73 miliónov Slovákov.

Takže prečo vlak? Je to najekologickejší a najbezpečnejší spôsob hromadnej dopravy. Počas jazdy vlakom si môžete dať, ak ste už mali 18 rokov, smelo pohár vína, spať, čítať, pracovať i (potichu) telefonovať. 76 miliónov Slovákov, ktorých očakávame vo vlakoch tento rok, sa predsa nemôže mýliť. Skúsite to s nami aj vy?

Ďalší článok
Domovská stránka » Buďme zodpovední » SLOVÁCI VO VLAKOCH CHRÁNIA PLANETU
Zodpovednosť a udržateľnosť

TOP 7 UDRŽATEĽNÝCH RIEŠENÍ V METRO

METRO začína od seba

Z pohľadu spoločnosti METRO sa dá filozofia Zero Waste uplatňovať všade, kde odpad akýmkoľvek spôsobom vzniká, a teda aj vo veľkej korporácii. A čím väčšia spoločnosť, tým väčšie možnosti a pozitívny dopad za ňou stoja. Samozrejme, o to komplexnejší je aj proces zmeny, ale to k tomu patrí. 

Skôr ako konkurenčnú výhodu to vníma ako nastavenie mysle a službu spoločnosti. METRO sa najmä snaží ísť príkladom, či už ide o projekt Kancel bez koša, alebo EKO sortiment, čapovanú drogériu a lokálnych dodávateľov. Okrem toho poskytuje aj poradenstvo pre prevádzky, ktoré sa chcú vydať týmto smerom, momentálne tiež začína s poskytovaním samotných staničiek na čapovanú drogériu do prevádzok.

Čapovaná drogéria

Čapovanú drogériu ponúka spoločnosť METRO v štyroch svojich predajniach. Momentálne pracuje na tom, aby sa pridali aj zvyšné dve prevádzky. Okrem toho túto službu ponúka aj svojim zákazníkom z radov obchodníkov. „Cieľom je dať možnosť bezobalového predaja ľuďom po celom Slovensku, a to aj na miestach, kde bezobalové predajne neexistujú,“ vysvetľuje Anežka Kováliková, ambasádorka Zero Waste v Metro SR, zastrešujúca predaj jednorazových výrobkov a drogérie. Stojan s čapovanou drogériou je možné umiestniť aj do obchodu, ktorý predáva balené výrobky, teda nefunguje na princípe bezobalového predaja, ale chcel by si to vyskúšať. Kanister s drogériou dovezie do predajne Metro. „Akonáhle je prázdny, pri najbližšom závoze ho vyzdvihneme a po zozbieraní od viacerých zákazníkov doručíme späť dodávateľovi, ktorý kanistre vyčistí a opätovne naplní,“ vysvetľuje Anežka Kováliková.

EKO alternatívy jednorazového sortimentu

Do METRO sortimentu boli zaradené stovky artiklov z alternatívnych materiálov, ktoré sú kompostovateľné. Takéto výrobky patria u jednorazových výrobkov k tým najekologickejším variantom. Spoločnosť odmieta zaradiť do sortimentu akékoľvek „naoko eko“ alternatívy, ako napríklad oxodegradovateľné plasty, ktoré predstavujú pre životné prostredie ešte väčšiu záťaž a riziko ako samotné plasty. Oxodegradovateľné plasty sa totiž rozložia na mikroskopické čiastočky. Síce ich nevidíme, ale stále sú to plasty. Ostávajú v prírode a tieto mikročastice sa potom dostávajú do tiel živočíchov a ľudí. Kompostovateľné materiály sa pri správnom vyhodení do bioodpadu premenia na kompost. „Preto sa intenzívne venujeme aj edukácii zamestnancov a neustálemu dopĺňaniu informácii k tejto problematike, situácia na trhu sa totiž veľmi rýchlo mení,“ dodáva Kováliková.“

Potravinová pyramída a spolupráca s Potravinovou bankou Slovenska

V rámci znižovania tvorby potravinového odpadu pracuje spoločnosť METRO s potravinovou pyramídou nakladania s potravinovými prebytkami. V prvom kroku optimalizujú procesy tak, aby vznikalo potravinových prebytkov čo najmenej. Pokiaľ vzniknú, venujú ich Potravinovej banke Slovenska. Ak náhodou potravinové prebytky nie sú vhodné na darovanie Potravinovej banke, snažia sa nájsť subjekty, ktoré ich využijú, či už na skrmovanie pre zvieratá, alebo ich energeticky zhodnotia.

Lokálnosť a znižovanie uhlíkovej stopy

Okrem už spomínanej udržateľnej kancelárie v Ivanke, ponuky čapovanej drogérie a EKO sortimentu, sa METRO zameriava aj na zníženie uhlíkovej stopy. Lokálnym dodávateľom sa preto snaží venovať špeciálny priestor a podporovať ich. Okrem bežného sortimentu potravinových výrobkov, kde s lokálnymi dodávateľmi spolupracuje dlhodobo, spoločnosť minulý rok rozširovala spoluprácu aj o kozmetické ekologické produkty. Predpokladá sa preto, že v tomto smere sa bude aj naďalej snažiť o rozšírenie spolupráce.

Kniha Do poslednej omrvinky

Výborné ohlasy mala prvá slovenská zero waste kuchárka s názvom „Do poslednej omrvinky“. Podieľala sa na něj blogerka Lucia Grigová a šéfkuchár METRO Vojto Artz. Bola pokrstená symbolicky v deň slávnostného podpisu Memoranda o neplytvaní.

Spolupráca s festivalmi

V rámci METRO Udržateľnosť spoločnosť zrealizovala hneď niekoľko úspešných spoluprác. Začalo to podporou Food Festu v Trenčianskych Tepliciach, kde spoločnosť poskytla prostredníctvom svojej nadácie kompostovateľný jednorazový riad pre celé podujatie už v roku 2018. Momentálne má za sebou už druhý ročník, kde nechýbala ani podpora spoločnosti METRO. Ako výnimočnú vníma spoločnosť aj tohtoročnú spoluprácu s festivalom Pohoda. Tu sa vďaka priamemu rozvozu do gastro stánkov podarilo ušetriť až 1 tonu CO2.

METRO malo okrem rozvozu a ponuky ekologických jednorazových riadov na festivale zastúpenie aj prostredníctvom vlastného programu v stane METRO Udržateľnosť. Pre návštevníkov pripravili diskusie o triedení a neplytvaní, workshop pre deti v spolupráci s Inštitútom cirkulárnej ekonomiky či akčné zero waste kvízy. Zaujímavosťou bola aj instagramová súťaž s ekologickým riadom a edukačná aplikácia Waste Impact.

Memorandum o neplytvaní

Maximálne využívanie potravín, znižovanie odpadu a ešte väčšia zodpovednosť voči zákazníkom. To je obsahom memoranda, ktoré 12. decembra 2018 slávnostne podpísali veľkoobchod METRO, Slovenský zväz kuchárov a cukrárov (SZKC) a ku ktorému sa do 12. decembra tohto roku môžu prihlásiť ďalší podporovatelia rešpektujúci filozofiu zero waste. Odborným garantom memoranda je Inštitút cirkulárnej ekonomiky (INCIEN). Memorandum sa snaží upozorniť na to, ako ľudia zaobchádzajú s potravinami.

Vytýčilo preto päť základných
princípov, ktoré sú pri
zmene dôležité. Je to
jednak rešpektovanie
človeka a jeho zdravia, využívanie kvalitných potravín od lokálnych výrobcov, šírenie potravinovej solidarity, rozumné zaobchádzanie s potravinami vrátane recyklácie a kompostovania. Súčasťou memoranda je aj záväzok, že sa k nemu počas roka pripojí minimálne 100 podporovateľov nielen z radov HORECA profesionálov.

Záväzok sa podarilo splniť, čo predstavuje pre spoločnosť pozitívny impulz do všetkých nadchádzajúcich aktivít v tejto oblasti.

Ďalší článok