Domovská stránka » Buďme zodpovední » AKO VÝMENOU KLIMATIZÁCIE PRISPIEŤ K OCHRANE KLÍMY
Zodpovednosť a udržateľnosť

AKO VÝMENOU KLIMATIZÁCIE PRISPIEŤ K OCHRANE KLÍMY

V spolupráci so spoločnosťou Daikin
V spolupráci so spoločnosťou Daikin

Zvrátiť nežiaduce klimatické zmeny a chrániť životné prostredie sa stáva azda najdôležitejšou výzvou súčasnosti. Jedným z faktorov, ktorý má negatívny vplyv na alarmujúci stav klímy je nebezpečný elektroodpad, medzi ktorý patria aj klimatizácie. Našťastie, zodpovedné spoločnosti našli spôsob, akým sa zbaviť starých klimatizačných zariadení efektívne a zároveň ekologicky.  

Povedzme si teda, prečo a ako vymeniť starú klimatizáciu za novú. 

Prečo meniť starú klimatizáciu 

Otvorene treba priznať, že staršie typy klimatizačných zariadení môžu škodiť nášmu zdraviu aj životnému prostrediu. Viacerí z nás s tým máme svoje skúsenosti. Staršie modely fúkajú priamo na nás, čo môže spôsobiť stŕpnutie svalov či bolesti hlavy. Zastaralé filtre navyše nedokážu zachytiť alergény, vírusy či baktérie, čo má za následok napríklad podráždené oči, ale i vážnejšie alergické reakcie.  

Staré klimatizácie však môžu výrazne škodiť aj prírode a klíme. Treba si uvedomiť, že chladiace médium, ktoré sa nachádza vo vnútri zariadenia, sa môže zmeniť na skleníkový plyn. To má u starších zariadení výrazne vyšší ekvivalent CO2, teda aj vyšší potenciál globálneho otepľovania (GWP – Global Warming Potencial). Inými slovami povedané, v prípade jeho úniku do ovzdušia ešte viac poškodzuje svetovú klímu.

Zelená výmena pre ochranu prírody

Ako sme už uviedli, klimatizačné jednotky obsahujú chladiace médium, ktoré pri úniku do ovzdušia ohrozuje životné prostredie. Je preto nesmierne dôležité zveriť ekologickú likvidáciu starých klimatizácií odborne vyškoleným profesionálom, ktorí odsajú chladivo ešte pred demontážou. Odsávanie sa realizuje špeciálnym zariadením do hermeticky uzavretých nádob, z ktorých neuniknú škodliviny do ovzdušia, čím sa zamedzí poškodeniu klímy. 

Jednou z iniciatív, ktorá zabezpečuje ekologickú recykláciu starých klimatizácií, je projekt spoločnosti DAIKIN – Zelená výmena. Záštitu nad ním prevzalo Ministerstvo životného prostredia SR. Spolu s DAIKIN-om, svetovým lídrom v chladení a vykurovaní, sa v projekte realizuje aj ENVIDOM, združenie výrobcov elektrospotrebičov pre recykláciu. Vďaka ich spolupráci sa zbavíte svojej starej klimatizácie naozaj ekologicky. Navyše, za zvýhodnenú cenu získate zároveň úplne novú klimatizačnú jednotku, ktorá bude oveľa šetrnejšia k životnému prostrediu i vášmu zdraviu. 

Ekologické aj ekonomické výhody

Na Zelenej výmene je skvelé, že jej prostredníctvom šetríte nielen životné prostredie, ale aj svoju peňaženku. Ak sa rozhodnete pre výmenu starej jednotky za klimatizáciu energetickej triedy A+++, spomínaný japonský výrobca DAIKIN vám dá zľavu vo forme tzv. šrotovného, a to až do výšky 1 260 eur. Ak teda v blízkej budúcnosti uvažujete o kúpe novej klimatizácie, zapojte sa aj vy do projektu Zelená výmena. Aj takýmto malým osobným príspevkom môžete prispieť k ochrane klímy a životného prostredia. Ten pocit stojí za to. 

Next article
Domovská stránka » Buďme zodpovední » AKO VÝMENOU KLIMATIZÁCIE PRISPIEŤ K OCHRANE KLÍMY
Zodpovednosť a udržateľnosť

TOP 7 UDRŽATEĽNÝCH RIEŠENÍ V METRO

METRO začína od seba

Z pohľadu spoločnosti METRO sa dá filozofia Zero Waste uplatňovať všade, kde odpad akýmkoľvek spôsobom vzniká, a teda aj vo veľkej korporácii. A čím väčšia spoločnosť, tým väčšie možnosti a pozitívny dopad za ňou stoja. Samozrejme, o to komplexnejší je aj proces zmeny, ale to k tomu patrí. 

Skôr ako konkurenčnú výhodu to vníma ako nastavenie mysle a službu spoločnosti. METRO sa najmä snaží ísť príkladom, či už ide o projekt Kancel bez koša, alebo EKO sortiment, čapovanú drogériu a lokálnych dodávateľov. Okrem toho poskytuje aj poradenstvo pre prevádzky, ktoré sa chcú vydať týmto smerom, momentálne tiež začína s poskytovaním samotných staničiek na čapovanú drogériu do prevádzok.

Čapovaná drogéria

Čapovanú drogériu ponúka spoločnosť METRO v štyroch svojich predajniach. Momentálne pracuje na tom, aby sa pridali aj zvyšné dve prevádzky. Okrem toho túto službu ponúka aj svojim zákazníkom z radov obchodníkov. „Cieľom je dať možnosť bezobalového predaja ľuďom po celom Slovensku, a to aj na miestach, kde bezobalové predajne neexistujú,“ vysvetľuje Anežka Kováliková, ambasádorka Zero Waste v Metro SR, zastrešujúca predaj jednorazových výrobkov a drogérie. Stojan s čapovanou drogériou je možné umiestniť aj do obchodu, ktorý predáva balené výrobky, teda nefunguje na princípe bezobalového predaja, ale chcel by si to vyskúšať. Kanister s drogériou dovezie do predajne Metro. „Akonáhle je prázdny, pri najbližšom závoze ho vyzdvihneme a po zozbieraní od viacerých zákazníkov doručíme späť dodávateľovi, ktorý kanistre vyčistí a opätovne naplní,“ vysvetľuje Anežka Kováliková.

EKO alternatívy jednorazového sortimentu

Do METRO sortimentu boli zaradené stovky artiklov z alternatívnych materiálov, ktoré sú kompostovateľné. Takéto výrobky patria u jednorazových výrobkov k tým najekologickejším variantom. Spoločnosť odmieta zaradiť do sortimentu akékoľvek „naoko eko“ alternatívy, ako napríklad oxodegradovateľné plasty, ktoré predstavujú pre životné prostredie ešte väčšiu záťaž a riziko ako samotné plasty. Oxodegradovateľné plasty sa totiž rozložia na mikroskopické čiastočky. Síce ich nevidíme, ale stále sú to plasty. Ostávajú v prírode a tieto mikročastice sa potom dostávajú do tiel živočíchov a ľudí. Kompostovateľné materiály sa pri správnom vyhodení do bioodpadu premenia na kompost. „Preto sa intenzívne venujeme aj edukácii zamestnancov a neustálemu dopĺňaniu informácii k tejto problematike, situácia na trhu sa totiž veľmi rýchlo mení,“ dodáva Kováliková.“

Potravinová pyramída a spolupráca s Potravinovou bankou Slovenska

V rámci znižovania tvorby potravinového odpadu pracuje spoločnosť METRO s potravinovou pyramídou nakladania s potravinovými prebytkami. V prvom kroku optimalizujú procesy tak, aby vznikalo potravinových prebytkov čo najmenej. Pokiaľ vzniknú, venujú ich Potravinovej banke Slovenska. Ak náhodou potravinové prebytky nie sú vhodné na darovanie Potravinovej banke, snažia sa nájsť subjekty, ktoré ich využijú, či už na skrmovanie pre zvieratá, alebo ich energeticky zhodnotia.

Lokálnosť a znižovanie uhlíkovej stopy

Okrem už spomínanej udržateľnej kancelárie v Ivanke, ponuky čapovanej drogérie a EKO sortimentu, sa METRO zameriava aj na zníženie uhlíkovej stopy. Lokálnym dodávateľom sa preto snaží venovať špeciálny priestor a podporovať ich. Okrem bežného sortimentu potravinových výrobkov, kde s lokálnymi dodávateľmi spolupracuje dlhodobo, spoločnosť minulý rok rozširovala spoluprácu aj o kozmetické ekologické produkty. Predpokladá sa preto, že v tomto smere sa bude aj naďalej snažiť o rozšírenie spolupráce.

Kniha Do poslednej omrvinky

Výborné ohlasy mala prvá slovenská zero waste kuchárka s názvom „Do poslednej omrvinky“. Podieľala sa na něj blogerka Lucia Grigová a šéfkuchár METRO Vojto Artz. Bola pokrstená symbolicky v deň slávnostného podpisu Memoranda o neplytvaní.

Spolupráca s festivalmi

V rámci METRO Udržateľnosť spoločnosť zrealizovala hneď niekoľko úspešných spoluprác. Začalo to podporou Food Festu v Trenčianskych Tepliciach, kde spoločnosť poskytla prostredníctvom svojej nadácie kompostovateľný jednorazový riad pre celé podujatie už v roku 2018. Momentálne má za sebou už druhý ročník, kde nechýbala ani podpora spoločnosti METRO. Ako výnimočnú vníma spoločnosť aj tohtoročnú spoluprácu s festivalom Pohoda. Tu sa vďaka priamemu rozvozu do gastro stánkov podarilo ušetriť až 1 tonu CO2.

METRO malo okrem rozvozu a ponuky ekologických jednorazových riadov na festivale zastúpenie aj prostredníctvom vlastného programu v stane METRO Udržateľnosť. Pre návštevníkov pripravili diskusie o triedení a neplytvaní, workshop pre deti v spolupráci s Inštitútom cirkulárnej ekonomiky či akčné zero waste kvízy. Zaujímavosťou bola aj instagramová súťaž s ekologickým riadom a edukačná aplikácia Waste Impact.

Memorandum o neplytvaní

Maximálne využívanie potravín, znižovanie odpadu a ešte väčšia zodpovednosť voči zákazníkom. To je obsahom memoranda, ktoré 12. decembra 2018 slávnostne podpísali veľkoobchod METRO, Slovenský zväz kuchárov a cukrárov (SZKC) a ku ktorému sa do 12. decembra tohto roku môžu prihlásiť ďalší podporovatelia rešpektujúci filozofiu zero waste. Odborným garantom memoranda je Inštitút cirkulárnej ekonomiky (INCIEN). Memorandum sa snaží upozorniť na to, ako ľudia zaobchádzajú s potravinami.

Vytýčilo preto päť základných
princípov, ktoré sú pri
zmene dôležité. Je to
jednak rešpektovanie
človeka a jeho zdravia, využívanie kvalitných potravín od lokálnych výrobcov, šírenie potravinovej solidarity, rozumné zaobchádzanie s potravinami vrátane recyklácie a kompostovania. Súčasťou memoranda je aj záväzok, že sa k nemu počas roka pripojí minimálne 100 podporovateľov nielen z radov HORECA profesionálov.

Záväzok sa podarilo splniť, čo predstavuje pre spoločnosť pozitívny impulz do všetkých nadchádzajúcich aktivít v tejto oblasti.

Next article