Domovská stránka » Ženy v biznise » MOMA: NECH DOSIAHNETE ČOKOĽVEK, STÁLE SA DÁ NIEKAM POSÚVAŤ
Ženy v biznise

MOMA: NECH DOSIAHNETE ČOKOĽVEK, STÁLE SA DÁ NIEKAM POSÚVAŤ

FOTO: archív MH

V akejkoľvek oblasti ľudskej činnosti si muži aj ženy zaslúžia rovnaký prístup. Martina „Moma“ Horňáková si uvedomuje, že v dnešnom svete je to stále aktuálny problém a dúfa, že práve ženy úspešné v biznise to zmenia.

MARTINA ,,MOMA“ HORŇÁKOVÁ

youtuberka a influencerka

Od skorého veku dlhodobo tvoríte obsah a pracujete. Nemali ste niekedy chuť to vzdať?

Asi by som nepoužila slovo vzdať sa, ale pred dvoma rokmi som mala obdobie, keď som bola dosť psychicky vyčerpaná a prehodnocovala som, či mi to za to stojí. Nedávno som o tom hovorila aj vo vlogu, našťastie mi dlhšia pauza pomohla nájsť ten správny balans.

Čo vás priviedlo k vytvoreniu vlastnej značky mejkapu?

Odkedy som v roku 2012 začala blogovať, primárne som sa venovala beauty sfére. Bol to prirodzený prechod, ktorý sa začínal tým, že som bola spotrebiteľ, neskôr som kozmetiku recenzovala, a keďže práve táto tematika tvorila gro mojej tvorby, povedala som si, že je načase vytvoriť niečo vlastné.

Máte v podnikaní nejaký vzor?

Mám viacero ženských vzorov v oblasti podnikania. Medzi československé patrí určite módna návrhárka Vanda Janda, majiteľka beauty salónov Karolína Volková a majiteľka kliník a skincare značiek kozmetiky Natália Selveková. Všetko sú to ženy úspešné v biznise, ktorému dávajú zo seba všetko, a veľmi ma baví sledovať ich inšpiratívnu cestu.

V zahraničí je taktiež mnoho žien, ktoré mi idú príkladom, či už v beauty sfére, alebo mimo nej. Zakladateľky značiek Glossier, Anastasia Beverly Hills alebo najúspešnejšieho pilates klubu Forma Pilates LA Liana Levi. Všetko sú to ženy, ktoré vybudovali naozaj veľké, celosvetovo úspešné značky.

Stretli ste sa už s dvojakým metrom, keď k mužom, ktorí dosiahli to, čo vy, pristupovali s väčším rešpektom?

Musím povedať, že vyslovene iný prístup som nezažila, ale minimálne iný spôsob komunikácie áno. Našťastie som povaha, ktorá by to rýchlo upratala komukoľvek, kto by to skúsil, pretože nech už ide o akúkoľvek oblasť, muži aj ženy si zaslúžia rovnaký prístup. Avšak viem, že v dnešnom svete je to stále aktuálny problém a dúfam, že práve ženy úspešné v rôznych biznisových sférach to zmenia.

Máte nesplnené méty, ktoré by ste ešte chceli dosiahnuť?

Áno, mám, a je ich veľa. Som toho názoru, že nech ktokoľvek dosiahne čokoľvek, stále sa dá niekam posúvať. Či už kariérne, fyzicky alebo psychicky. A ak som aj mala pocit, že som sa pri nejakom projekte nemala kam posunúť, zmenila som perspektívu alebo som sa posunula na niečo nové.

Ďalší článok
Domovská stránka » Ženy v biznise » MOMA: NECH DOSIAHNETE ČOKOĽVEK, STÁLE SA DÁ NIEKAM POSÚVAŤ
Ženy v biznise

BARBORA BAKOŠOVÁ: STAROSTLIVOSŤ O RASTLINY UČÍ ČLOVEKA ZODPOVEDNOSTI A LÁSKE

Značka SPON má ľuďom uľahčiť záhradkárčenie v mestách, bytoch a na balkónoch. Vďaka každej zasadenej rastline chcú vytvárať prírodné oázy v betónových džungliach. Vzťah Barbory Bakošovej k prírode je od detstva veľmi blízky. Hoci vyrastala v meste, celá rodina pochádza z dediny.

Mgr. art. BARBORA BAKOŠOVÁ

Zakladateľka of SPON

Mení sa váš vzťah k prírode s vekom?

Na dedine som trávila veľkú časť života. Máme veľké polia, veľa zvierat a „plnú maštaľ“. Vždy sme si vážili to, čo nám príroda poskytovala. Už tam som videla, že ak sa k prírode správam s láskou, rešpektom a starostlivosťou, vráti mi to.

Vekom sa mení najmä môj prístup k zodpovednosti a uvedomovanie si môjho správania, zároveň správania osôb, na ktoré mám vplyv. Je nutné, aby si príroda a človek našli zdravú symbiózu, rovnako ako to funguje v prírode medzi inými druhmi.

Iba rovnováha lásky k prírode a k človeku zabezpečí zelený svet pre ďalšie generácie.

Svojich fanúšikov motivujete k ekologickému prístupu k životu. Čo by mal každý človek dodržiavať?

Každý by si mal uvedomiť, že aj jeho činy a ekologické správanie sú dôležité. Ak by si každý povedal, že to, že ja nevytriedim odpad, „nezabije“ planétu, a povie si to milión ľudí, už to neznie tak bezvýznamne, však?

Najjednoduchšie, ako začať, je prestať používať jednorazové plasty, nakupovať zeleninu a ovocie bez plastových vreciek, mať vlastnú tašku na nákup. Šetriť vodu pri umývaní zubov, riadu a pri sprchovaní. Triediť odpad, lebo recyklácia je výborná cesta, ako spracovávať jeho obrovské množstvo, aby to nebol len odpad, no znovu použiteľný materiál a produkty.

Môžete nám priblížiť hlavnú myšlienku vašej značky so záhradkárskymi doplnkami SPON? Čo je pre vás pri výrobe najdôležitejšie?

Hlavná myšlienka značky SPON je, že starostlivosť o rastliny učí človeka zodpovednosti a láske. Tú potom môže rozdávať do svojho okolia. Iba rovnováha lásky k prírode a k človeku zabezpečí zelený svet pre ďalšie generácie.

Pri výrobe spolupracujeme s lokálnymi výrobcami a dodávateľmi, snažíme sa mať celú produkciu slovenskú. Využívame materiály recyklované alebo vyrábané zodpovedne.

FOTO: Archív BB

Čo vás priviedlo k založeniu značky?

SPON má ľuďom uľahčiť záhradkárčenie v mestách, bytoch a na balkónoch. Chceme vďaka každej zasadenej rastline vytvárať prírodné oázy v betónových džungliach. Tak spolu vytvoríme náš SPON (rozmiestnenie sadeníc/ domácností zo zeleňou myslenou ako sadenice) malých zelených oáz v obydliach po celom svete.

SPON má ľuďom uľahčiť záhradkárčenie v mestách, bytoch a na balkónoch. Chceme vďaka každej zasadenej rastline vytvárať prírodné oázy v betónových džungliach. Tak spolu vytvoríme náš SPON (rozmiestnenie sadeníc/ domácností zo zeleňou myslenou ako sadenice) malých zelených oáz v obydliach po celom svete.

Okrem toho som vášnivá záhradkárka. Očaruje ma, ako vzniká nový život a akú silu má aj to najmenšie semienko žeruchy. Je to krásne prepojenie môjho detstva a pôvodu.

Máte mnoho aktivít v pracovnom i osobnom živote. Čo vám pomáha udržať si psychickú pohodu?

Mám veľké „odmakané šťastie“, lebo všetky pracovné pozície, teraz sú štyri, zbožňujem. To je dôležité pre psychické zdravie, lebo skoro tretinu života strávime prácou.

Tak, ako sa staráme o telo cvičením, je dôležité starať sa aj o našu psychiku, ja napríklad meditujem. To ma učí nebáť sa vypnúť, nerobiť si starosti pre niečo, čo je bezpredmetné, a užívať si malé každodenné radosti. Lebo až príliš veľa vecí berieme vážnejšie, ako sú.

Skvelá manuálna psychohygiena je záhradkárčenie. Rastlinky sú moja oáza. Každý nový zelený lístok, nový odrezok, ktorý si pustil prvý korienok, či vôňa čerstvo poliatej zeminy, mi robia obrovskú radosť. A čím viac rastliniek máte, tým lepšie. Zelená farba pôsobí blahodarne aj na unavenú myseľ.

Ďalší článok