Domovská stránka » Zodpovednosť a udržateľnosť » ZELENÉ PODNIKANIE: PRÍRODA POTREBUJE ZODPOVEDNÉ FIRMY
Zodpovednosť a udržateľnosť

ZELENÉ PODNIKANIE: PRÍRODA POTREBUJE ZODPOVEDNÉ FIRMY

Podľa štatistík takmer 60 % spotrebiteľov zaujíma, či tovar alebo služba spĺňajú kritériá udržateľnosti. Ani zďaleka už neplatí, že ekológia je záležitosťou niekoľkých nadšencov.

Zodpovedný zákazník
Zákazníkom pomáhajú sa zorientovať v ekologicky zodpovedných značkách nielen vedomosti získané na weboch, ale aj mobilné aplikácie. Pri nákupe stačí z vrecka vytiahnuť android a Climate Counts či Eco Buzz Widget rýchlo prezradí, ktorá značka na životné prostredie príliš ohľad neberie a ktorá zase áno. Najrôznejšie aplikácie ukážu, akú vzdialenosť výrobok cestoval a pri kúpe počítača, nápoja či rezervovaní hotela zákazníka presmerujú na zelenšiu alternatívu. Uprednostňovaním zodpovedných značiek dáva zákazník najavo, že mu záleží na životnom prostredí a že to isté čaká aj od druhej strany.

Zelený produkt
Zelená firma by mala mať zelený produkt. Aj masoví výrobcovia módy už na pultoch ponúkajú udržateľné kolekcie. Pri ich výrobe znižujú spotrebu vody a množstvo odpadu. Oblečenie vyrábajú z bio bavlny alebo skúšajú nové recyklovateľné homogénne materiály. Automobilové značky zase pracujú na vývoji efektívnych vozidiel a propagujú recyklačné programy. Aj v potravinárstve platí, že čím menej plytvania a chemikálií, tým lepšie. Zodpovedné obaly sú z recyklovaného materiálu alebo sú aspoň recyklovateľné. Podobné princípy fungujú aj v ekologickom dizajne, stavebníctve či elektronike.

Zelený manažment
Okrem toho, že zelená firma neznečisťuje životné prostredie, znižuje ekologický dopad prevádzky aj nad rámec zákona. Zelené pracovisko znamená každodennú úsporu energií, šetrné zaobchádzanie s materiálmi či recykláciu na pracovisku. V rámci CO2 manažmentu prináša úsporu aj redukcia obalov – čím menej obalov, tým menej prepravy. Optimalizácia vozového parku, využívanie auta viacerými zamestnancami, zníženie počtu biznis letov alebo podpora dňa bez auta takisto prispievajú k znižovaniu firemnej CO2 stopy.

Eko aktivity
Ideálne je, ak ekologický profil firmy dopĺňajú ďalšie aktivity. V spolupráci s neziskovými organizáciami alebo individuálne môže firma napríklad zorganizovať workshopy s „eko“ tematikou. Ďalším spôsobom, ako spraviť firmu zelenšou, je venovanie percenta z predaja výrobku na environmentálne projekty alebo finančná podpora „eko“ nápadov. Veľmi príjemnou aktivitou býva „dobrovoľníčenie”. Rieka, okolitý les či park vždy ocenia vyčistenie alebo revitalizáciu a zamestnanci vidia bezprostredný výsledok takejto záslužnej práce. Spoločenská zodpovednosť môže mať mnoho podôb. V ideálnom prípade by mal byť predmet podnikania v súlade s ekologickými princípmi.

Next article
Domovská stránka » Zodpovednosť a udržateľnosť » ZELENÉ PODNIKANIE: PRÍRODA POTREBUJE ZODPOVEDNÉ FIRMY
Zodpovednosť a udržateľnosť

AKO VÝMENOU KLIMATIZÁCIE PRISPIEŤ K OCHRANE KLÍMY

Zvrátiť nežiaduce klimatické zmeny a chrániť životné prostredie sa stáva azda najdôležitejšou výzvou súčasnosti. Jedným z faktorov, ktorý má negatívny vplyv na alarmujúci stav klímy je nebezpečný elektroodpad, medzi ktorý patria aj klimatizácie. Našťastie, zodpovedné spoločnosti našli spôsob, akým sa zbaviť starých klimatizačných zariadení efektívne a zároveň ekologicky.  

Povedzme si teda, prečo a ako vymeniť starú klimatizáciu za novú. 

Prečo meniť starú klimatizáciu 

Otvorene treba priznať, že staršie typy klimatizačných zariadení môžu škodiť nášmu zdraviu aj životnému prostrediu. Viacerí z nás s tým máme svoje skúsenosti. Staršie modely fúkajú priamo na nás, čo môže spôsobiť stŕpnutie svalov či bolesti hlavy. Zastaralé filtre navyše nedokážu zachytiť alergény, vírusy či baktérie, čo má za následok napríklad podráždené oči, ale i vážnejšie alergické reakcie.  

Staré klimatizácie však môžu výrazne škodiť aj prírode a klíme. Treba si uvedomiť, že chladiace médium, ktoré sa nachádza vo vnútri zariadenia, sa môže zmeniť na skleníkový plyn. To má u starších zariadení výrazne vyšší ekvivalent CO2, teda aj vyšší potenciál globálneho otepľovania (GWP – Global Warming Potencial). Inými slovami povedané, v prípade jeho úniku do ovzdušia ešte viac poškodzuje svetovú klímu.

Zelená výmena pre ochranu prírody

Ako sme už uviedli, klimatizačné jednotky obsahujú chladiace médium, ktoré pri úniku do ovzdušia ohrozuje životné prostredie. Je preto nesmierne dôležité zveriť ekologickú likvidáciu starých klimatizácií odborne vyškoleným profesionálom, ktorí odsajú chladivo ešte pred demontážou. Odsávanie sa realizuje špeciálnym zariadením do hermeticky uzavretých nádob, z ktorých neuniknú škodliviny do ovzdušia, čím sa zamedzí poškodeniu klímy. 

Jednou z iniciatív, ktorá zabezpečuje ekologickú recykláciu starých klimatizácií, je projekt spoločnosti DAIKIN – Zelená výmena. Záštitu nad ním prevzalo Ministerstvo životného prostredia SR. Spolu s DAIKIN-om, svetovým lídrom v chladení a vykurovaní, sa v projekte realizuje aj ENVIDOM, združenie výrobcov elektrospotrebičov pre recykláciu. Vďaka ich spolupráci sa zbavíte svojej starej klimatizácie naozaj ekologicky. Navyše, za zvýhodnenú cenu získate zároveň úplne novú klimatizačnú jednotku, ktorá bude oveľa šetrnejšia k životnému prostrediu i vášmu zdraviu. 

Ekologické aj ekonomické výhody

Na Zelenej výmene je skvelé, že jej prostredníctvom šetríte nielen životné prostredie, ale aj svoju peňaženku. Ak sa rozhodnete pre výmenu starej jednotky za klimatizáciu energetickej triedy A+++, spomínaný japonský výrobca DAIKIN vám dá zľavu vo forme tzv. šrotovného, a to až do výšky 1 260 eur. Ak teda v blízkej budúcnosti uvažujete o kúpe novej klimatizácie, zapojte sa aj vy do projektu Zelená výmena. Aj takýmto malým osobným príspevkom môžete prispieť k ochrane klímy a životného prostredia. Ten pocit stojí za to. 

Next article